Sista dagen i Berlin

Vi lämnade väskorna på hotellet och började vår sista dag i Berlin! Ryggsäckarna var packade kvällen innan för att vi skulle komma igång i hyfsad tid och kunna utnyttja dagen.

Vår biljett för bussen dagen innan fungerade fortfarande ett par timmar så vi hoppade på den och åkte med en bit. Vårt mål var ett ställe nära Checkpoint-Charlie. I området där SS och Stasi haft sitt högkvarter under andra världskriget. Där finns idag inga hus kvar. Men en bit av muren är sparad och de har en lång och fin utställning som heter Typographic over Terror.

Det fanns mycket att läsa men vi kom in från fel håll och det blev lite konstigt. Dessutom var barnen ganska trötta på alla utställningar så vi gav oss ganska snabbt.

Härifrån delade vi på oss ett tag. Lea och John åkte till Charlottenburg slott. De fick en tur inne slottet, åt mat i orangeriet och promenerade i slottsträdgården.

Jag och killarna tog oss norr om stan till Gesundbrunnen. Härifrån går de guidningar som visar Berlin under jord. Vi gick med på en vandring där vi fick se ett skyddsrum och en bunker byggda under Kalla kriget för att skydda och ta hand om Berlinborna under ett eventuellt kärnvapenkrig.

Det var spännande och lite läskigt att gå där nere i underjorden. Och man kan vara tänka sig hur det hade känts att vara där när det var ”på riktigt”. Guiden var en mycket engagerad kvinna som pratade snabbt men ingående om tiden efter andra världskriget. En tid som är ganska nutida men som jag har varit dåligt insatt i. Killarna tyckte det var spännande och framför allt var den tunnelbanestation som var byggd som en bunker och som skulle kunna ta hand om dryga 3000 pers under 14 dagar häftig! Färskvattnetbrunnar, luftstystem, kök, kläder (om en dock vara en joggingdress gjord i polyester. Inga strumpor, skor eller underkläder) och sängar. Till och med bäbissängar! Allt byggt under slutet av 1970-talet. Aldrig använt tack och lov! Idag bara museum.

På eftermiddagen möttes hela familjen upp vid ”den bombade kyrkan”. Den kyrka som låg ganska nära vårt hotell och som idag står kvar som en ruin och minnesmärke över andra världskriget. Den är delvis uppbyggd igen. Och tät. Inne i den gamla delen var det en utställning och en liten butik.

Brevid den gamla delen har man byggt en gudstjänstlokal med helt annan arkitektur. Med 10 000 blå glasrutor ger den en väldigt speciell stämning.

Efter den sista shoppingen gick vi till hotellet och hämtade ut våra väskor. Vi hade bokat Snälltåget. Ett tåg som går sommartid och vid vissa längre helger mellan Malmö-Berlin-Malmö. Tåget gick från en station i utkanten av Berlin så vi fick ta oss dit med pendeltåget. Vi handlade resmat och åt lite thaimat innan vi äntligen fick gått till vårt tåg och vår kupé.

Kvällen och natten tillbringades i kupén. Vi spelade kort, njöt av utsikten och somnade så småningom.

Vi vaknade utvilade. Trots att varken John eller jag sov sådär jättedjupt på tåget.

Nu när jag skriver detta sitter vi på sista tåget hem till Göteborg. Bara den sista bussen hem till Ullstorp är kvar.

Kanske, kanske kommer en sammanfattning från vår resa lite senare. Om inte, så säger vi tack för denna gången!

Av och på hela dan!

Inatt sov vi så mycket bättre! Graderna sjönk under natten och vår nyinköpta lilla fläkt gjorde också sitt till. Vi tog en lugn morgon och gick ut vid 10.30 tiden för att leta efter frukost. Hittade ett jättecharmigt ställe på en parallellgata till vårt hotell. Rutiga dukar (på borden på utsidan), äldre porslin och fina blommor på borden. Inte så billigt men en guldstund på vår resa!

Efter avslutad frukost bar det av på Hop-on-hop-off-buss! Det hade vi tänkt redan första dagen då vi anlände till Berlin men då blev det för sent. Sen blev det för varmt. Så det var idag det gällde!

Det första vi såg när vi hoppade på vid vår hållplats var ”den bombade kyrkan”. En kyrka som blev bombad under andra världskriget och som de låtit vara kvar som ett minnesmärke.

Perfekt med guidning på svenska! Hela resan tog två och en halvtimme men vi hoppade av vid några ställen för att kika på sevärdheter eller äta lunch.

Tysklands första rödljus sattes upp vid Potsdamer platz i Berlin!

Centralstationen som byggdes 2006. Det var hit vi kom från Rostock häromdagen.

Vårt första stopp var Die Maur Museum. Ett stort museum men mängder av information. Framför allt spännande berättelser om de många flyktförsök som gjordes från öst till väst. Lite rörigt men absolut värt ett besök. Hade jag valt nu i efterhand hade jag kunnat skippa DDR-museet och bara satsat på Mur-museet.

Lunchen intogs i parken vid Domkyrkan. Vid 16-tiden! Vi är som sagt lite tidsrubbade!

När bussarna slutade åka vid 18 hoppade vi av lite längre bort på ”vår” gata. Kurfürstendamm är den längsta shoppinggatan i Berlin. Vi besökte KaDeWe. Typ som vårt NK. Vi handlade lite kvällsmat på våningen för mat. Som en saluhall!

Sen gick vi vidare. Hittade en hel Lego-affär. Väldigt kul för både barn och vuxna!

Vi hittade ett snyggt shoppingcenter där vi satte oss och åt vår kvällsmat. Med utsikt mot Berlin zoo! Vi käkade yoghurt och macka samtidigt som vi kollade in babianerna!

På taket hade de en gågata med restauranger, planteringar och bänkar!

Vi avslutade vår sista kväll här i Berlin med att sätta oss i en park nära vårt hotell och äta lite tårta som vi köpt lite tidigare!

Charmen med Berlin! Grönområden, nya och gamla hus i en salig blandning!

Fasaden på vårt hotell!

Sen gick vi hem till vårt hotell. Vi har packat och ordnat. Imorgon kväll tar vi nattåget hem..

Antal steg enligt hälsa-appen: 12 912

Vad gör man när det är värmebölja? En dag i Berlin

Efter morgonens frukost på lekplatsen var vår plan att gå på museum. Men barnen tyckte absolut inte att vi skulle det utan de ville istället åka och bada. Vi hade fått tips från kassörskan på KFC dagen innan om Wannsee. En sjö utanför Berlin som du når med pendeltåg. Så det fick bli det istället.

Och det har verkligen varit varmt idag. Inte mycket som har gett svalka. Vi har sökt skugga och druckit en massa!

Jag hade sett lite fel på vilka byten vi skulle göra ut till badet och vi hoppade av en station fel. Det fick bli en glass och sedan åka tillbaka en station och där ta bussen. När vi kom fram fick vi en chock. I den 35 gradiga värmen var det kö! Lång kö för att komma in på badet.

Vi blev lite osäkra på om vi verkligen skulle gå in men kände att vi inte kunde backa. Alla längtade efter ett svalkande bad!

När vi väl kommit in och hittat en plats i skugga var det väldigt skönt! Barnen badade i säkert en och en halvtimme och vi vuxna turades om att passa sakerna eller bada.

Efter en lunch på en lite vägkrog åkte vi tillbaka in till stan. DDR-museet stod på tur.

Det är ett museum med många olika saker att titta på och många lådor att dra ut och titta i. Jag hade nog förväntat mig mer om murens påverkan men det handlade mest om hur det var att leva i det kommunistiska DDR. Ingen jättehöjdare enligt mig.

Efter museet hade vi två uppdrag. Vi var tvungna att hitta en lite fläkt för vårt rum inatt och flera av oss i familjen behövde lite nya kläder för att klara de sista dagarna på tågluffen. Så vi tog bussen till Mall of Berlin. Vi hann inte med så mycket eftersom de stängde kl 21 och klockan var redan 20 lite drygt.

Men vi fick tag på det vi skulle! Och på vägen hem gick vi till Vapiano vid Potsdamer platz och åt pizza och anti-pasti. Det var så skönt att sitta där i kvällsbrisen och njuta av en lite svalare kväll.

Nu har vi fått igång fläkten och har vidöppna fönster och hoppas på att få sova bättre inatt. Nu är det inte många dagar kvar på vår resa..

Antal steg enligt hälsa-appen: 15 113

Huj så varmt!

Sitter på en bänk vid en lekplats i Berlin! Vi har just avslutat en tågluffarfrukost. Inhandlad på Netto runt hörnet.

Vi har haft en vansinnigt varm natt i ett hotellrum utan fläkt eller AC (ha, där fick vi för att vi valde ett billigt hotellrum..)När vi gick och la oss igår vid 23-tiden var det fortfarande 30 grader ute. Idag skall värmen kulminera och de har lovat 35-36 grader!

Igår lämnade vi iallafall Rostock. Den längst tågresan hittills på 2,5 timmar. Innan tåget gick hann vi med ett kort stopp på en lekplats och en svalkande glass. Mamman blev lite nostalgisk och hittade glassar med tuggummipinne så det var alla tvungna att prova. Det vi inte lika gott som jag mindes det. Men det blev en rolig bild!

På tåget pysslade de två små med modellera. Lea gjorde en hel stad. Med tåg, tågstation, skola, parker och mycket mer! Love pysslade sandstränder med palmer. Jesaja satt och lyssnade på musik och vi två stora försökte ömsom bolla barns humör och ömsom njuta av utsikten.

Sen var vi framme i Berlin! En enorm tågstation i flera våningar. Men det var lätt att hitta och vi fick hjälp att köpa ett tre dagars kort som gäller på tunnelbanan, tåg och bussar.

Vi åkte till hotellet med pendeltåg och fick vårt rum. Vi blev lite skräckslagna när vi kom in i porten.. Det luktade gammalt och instängt och var ganska smutsigt. Men damen som jobbade på hotellet var väldigt gullig och vi fick ett helt ok rum. Men utan fläkt..

Efter dusch och lite vila var vi redo att ta oss ut i det varma Berlin. Vi tog tunnelbanan till Potsdamer Platz och gick sedan i riktigt mot Brandenburger Tor. Vi såg lämningar av muren..

Och ett minnesmonument över alla de 6 miljoner judar som dödades under andra världskriget. Det var ca 2470 stenkuber som var i olika höjd. Varje stenkub symboliserade 1000 döda judar. Det var de ca 2,5 miljoner som dödades i koncentrationsläger.

Sen kom vi fram till Brandenburger Tor. Vi läste på lite och fick veta att poretn låg i ingenmansland under DDR-tiden. När muren föll blev det en symbol för fred!

Dom skulle nog ha något event för runt hela porten var det avstängt. Men vi kunde i alla fall få en bild. Vissa av oss började dock bli väldigt trötta och hungriga här så det var så där lätt att få till en vettig bild..

Vi gick vidare i vår jakt på mat. Det tog ett tag för det var antingen stängt för kvällen eller så var det inte riktigt menat för en tågluffande, trött familj. Vi hamnade till slut på KFC vid Checkpoint-Charlie.

Det är historia var man än går här i staden. Efter en bild vid checkpointen gick vi och köpte vatten. Sen tog vi tunnelbanan hem i den tropiska natten.

Natten är ett annat kapitel..

Antal steg enligt hälsa-appen: 13 349

Rostock zoo och fotbollsmatch på stranden

Nu är vi en dag efter med bloggen igen. Vi hann inte med igår..

Vi hade en oplanerad dag och någonstans tänkte jag att det skulle bli en lite lugnare dag. Tji fick jag! Istället gick vi mer än någonsin och det blev den varmaste dagen hittills på vår tågluff.

Vi packade lätt och gick ner till turistinformationen för att få lite tips. Vi pratade om många saker men landade till slut, efter omröstning i familjen, på Rostock Zoo, dit vi tog spårvagnen.

Det var en fint zoo. Inte särskilt mycket folk men ganska varmt. Zoo:t har två delar. Den historiska delen med isbjörnar, afrikanska antiloper, pingviner och lejon. Den andra delen handlade mer om evolutionen. Olika sorters apor, fiskar och maneter och äldre raser av bufflar med mera.

Här kommer barnen just upp till oss efter att Jessi lyckats göra ”High-five” med en apa! Han satte upp handen mot glaset och apan klappade till glaset mot hans hand!

Vi hade köpt med oss lunch och åt i parken med utsikt över två kängurus.

Vi hade olika favoriter under dagen. John gillade en liten mini-apa, Jesaja gillade ”Mr. Give me five”, Love gillade Surikaterna och min favorit var isbjörnarna. Leas favorit var en liten 14-månaders tjej som hette Runa som vi träffade på en lekplats! Dom blev kompisar direkt. Ingen av dom förstod den andre men de kunde säga varandras namn och det räckte!

När klockan var strax efter 18 gick vi till spårvagnen och åkte tillbaka till hotellet. Vi packade om lite snabbt och gick tillbaka till järnvägsstationen och åkte ut till Warnemünde. Innan vi fick i oss mat var väl den ideén så där smart. Men efter maten på stranden blev humöret på alla fem lite bättre. Lea och Love skulle bestämt bada. Vi andra stannade uppe på stranden. Efter badet blev det spontan-fotbollsmatch med två tyska killar i sanden! Ett bra avslut på en lång dag. Vi somnade gott!

Antal steg enligt hälsa-appen: 21 955

Bad, sol och trädklättring (dag 3)

En av tankarna med att åka till Rostock på vår lilla luff var att vi hade sökt på fina badstränder längs Tysklands norra kust. Då dök Warnemünde, en grannort eller förort till Rostock, upp. Idag skulle det bli sol och varmt så vi tyckte det var en bra dag för bad. Vi gick de 100 metrarna från hotellet till järnvägsstationen och köpte en heldagsbiljett för hela familjen som gäller på pendeltåg, bussar och färjor i området. Det var inte helt lätt att få tag på biljetten. Damen i kassan på Reisecentrum meddelade tydligt och bestämt att hon bara pratade tyska och INGEN engelska. Inte heller hennes kollegor gjorde det. John fick hoppa in (igen!) och briljera med sina tyskakunskaper!

Sen var det bara att hoppa på tåget. En knapp halvtimme tog det från perrong till perrong.

När vi kom fram var där folk. Mycket folk! Det visade sig att tre kryssningsfartyg hade lagt till i hamnen.

Och alla skulle njuta av den pittoreska staden. För det var den sannerligen. Det kändes nästan som en hitte-på-stad. Allt var ordentligt, inget skräp, små mysiga butiker och inget klotter. Vi gick på de kullerstensbelagda gatorna ner till stranden som var vårt mål.

Vi hade läst att stranden var den längsta bredaste stranden i norra Tyskland! Hur man nu skall tolka det!

Det var iallafall en typiskt vacker strand. Tyska solstolar och kritvit strand! Några av oss badade och jag läste bok!

Vi orkade inte stanna så väldigt länge på stranden. Det var varmt och solen gassade. Det blev en lunch på ett thaiställe innan vi åkte vidare till nästa sak på to-do-listan. Ett trädklättringsställe som låg en bit öster om Warnemünde. Vi fick först åka färja över sundet och sedan blev det buss en bit. Väl framme insåg vi att det var väldigt dyrt (hade inte sett efter så noga). Efter lite överläggning bestämde vi att jag skulle vara kvar på marken så fick resten av familjen gå de olika banorna som var så fint ordnat i skogen! Men då fick jag ju tillfälle att ta bilder! Perfekt!

Det klättrades och åktes banor. Alla fyra var väldigt nöjda efter de 2 1/2 timmarna som vi höll på. Alla var så modiga och duktiga. Jag var framför allt väldigt imponerad av Lea. Denna lilla som manövrerade karbinhaken och selar utan problem.

Sen åkte vi samma väg tillbaka igen till ett något lugnare Warnemünde. Det blev middag i form av take-Away från McDonalds nere på stranden. Och ett kvällsdopp för barnen innan vi tog tåget tillbaka till Rostock och vårt hotell.

Ikväll var det dags för en sak till. Den planerade tvätten med Y3 i handfatet. Lite saker som behövde en uppfräschning. Så nu hänger det blöta kläder lite varstans på hotellrummet. Vi hoppas det räcker ända hem så vi slipper tvätta igen!

Antal steg enligt hälsa-appen: 15 662

Idag tågade vi till Rostock!

Idag blev det en resdag! Efter packande och frukost på hotellet i Lübeck gick vi ner till tågstationen och köpte biljetterna till dagens tågresa. Medan resten av familjen ordnade de sista inköpen (souvenirer) vaktade jag våra ryggsäckar på stationen.

När de andra kom tillbaka var det lagom att gå ner på perrongen. Det ser inte ut att vara mycket folk men minuten efter att vi kommit ner välde det in människor. Vi tror att det tyska sommarlovet har börjat (typ i fredags) och det var många som var på väg till andra ställen. Vi fick i alla fall sittplatser på tåget och resan gick finfint! Några sov, några läste och andra pysslade!

Precis när jag hade varit på damernas sa John att vi skulle av. Han hade kommit på att vi kunde byta på ett annat ställe än det som var planerat och sedan ta samma tåg som vi skulle ta och på så sätt få en lite längre bytestid så vi hann äta lunch. Så vi hamnade i Bad Kleinen. Ett litet slumrande samhälle. Vi hittade en matbutik och köpte lite pannkakor och bröd. Sen satte vi oss under ett träd och åt och pausade lite.

Tack vare Lea fick vi sen jättefina platser på nästa tåg. Barnen hade längtat efter att få åka dubbeldeckartåg och nu fick vi det!

Vi hade högläsning och åt konstiga coca-cola-kakor med citronsmak.

Där uppe satt vi! Framme i Rostock!

Vi hade bokat ett hotell nära järnvägsstationen och det var nog tur. För det var ganska trötta barn som kollade in vårt jättestora hotellrum. Efter lite överläggningar delade vi på oss en stund. Killarna gick ner till centrum medan tjejerna vilade på hotellrummet. Efter en stund anslöt även vi ner på stan. Det visade sig att vi har prickat in tre dagar med festligheter här i Rostock! Konserter på torget, roligheter för barnen och en massa folk och glada miner! Rostock tog oss med storm! En himla vacker stad! Ska bli kul att se mer under de kommande dagarna.

Antal steg enligt hälsa-appen: 14 700

Lübeck! (Dag 2)

Oj, vilken go natt vi hade! Jag och Love sov i ett rum. De andra tre i rummet bredvid. Och vi var som sagt trötta!

Vi började dagen med att gå de 20 minutrarna till centrum. Vi köpte frukost i mataffären och satte oss vid rådhuset i solen på en bänk. Så skönt!

Midsommarfrukost i solen!

Vi hade som sagt inte hunnit se allt av Lübeck dagen innan så vi fortsatte vår promenad. Vi hade fått tag på en väldigt bra karta som visade en bra väg för att se så mycket som möjligt av Der Alte stadt, Gamla staden i Lübeck.

Så himla häftiga gränder! Små, små kryp in som ser ut att inte leda någonstans. Sen kommer man ut på en helt annan gata.

Här hittar man hus som är byggda på 1500-talet! Mäktigt!

Lunch tog vi på en glassbars innegård. Mysigt men kanske inte den bästa lunchen..

Det var en liten avstickare till ett kloster som vi var nära på att skippa. Men det var tur att vi inte gjorde det. Där låg nämligen ett jättefint och interaktivt museum om Europas Hansastäder! Vi blev kvar där i tre timmar och läste och tittade!

Men det var ju ändå midsommar och jordgubbar ville vi iallafall ha. Så när vi var färdiga på museet gick Lea och John och fixade lite mellanmål. Det behövdes!

Sen hade vi krafter att ta den sista biten av promenaden!

Klockan närmade sig 18 och efter en minst sagt dålig matdag behövde vi verkligen få äta lite riktig mat. När vi stod där vid gathörnet och funderade på var vi skulle gå kom det fram en trevlig dam som frågade om hon kunde hjälpa oss med något! Hon tipsade om ett ställe som passade för barnen och vi hamnade på Peter Pane. En modern men avslappnad hamburgerrestaurang! Tack för den hjälpen!

Nu är vi tillbaka på hotellrummet. Barnen har spelat spel, spelat fotboll och nu läser dom medans jag bloggar ikapp oss lite. Imorgon ska vi packa om och ta tåget mot Rostock. Nästa ställe på vår tur..

Antal steg enligt hälsa-appen: 16 738

Till fots i Lübeck! Dag 1

Från färjan var det en kort promenad till Hauptbanhof i Kiel. En del ryggsäcksinställningar krävdes men när vi kom på plats gick det snabbt. Barnen satte sig med packningen i ett hörn och John och jag ställde oss i kö för tågbiljetter.

Vi fick snabbt hjälp av en man som jobbade där och han berättade för oss att tåget till Lübeck skulle avgå om 6 min! Vi köpte biljetter i en automat, slängde på oss ryggsäckarna och sprang bort till tåget. Vi hann!

Tåget tog 1 1/2 timme och barnen roade sig med att pyssla. Det var väldigt vackert och grönt utanför fönstret. Jag bara njöt!

Vi kom fram till Lübeck vid lunch och eftersom vi inte fick tillgång till våra hotellrum så lämnade vi ryggsäckarna och begav oss ner till centrala Lübeck. En ganska liten area men jag kan säga att vi efter 2 dagars promenaderade ännu inte hunnit att se allt!

Häftig arkitektur och spännande historia!

Rådhustorget, mängder av kyrkor och coola hus! Vi åt bratwurst på torget, köpte fika och satt i parken vid Domkyrkan och gick och gick och gick. Inte undra på att barnen dalade i energi ibland så vi fick fylla på med mat och fika!

När vi kom hem till hotellet på kvällen hade vi gått 1,2 mil! En bra bedrift för en 6-åring!

Kvällen avslutades med att barnen lekte Talang (tv-programmet) på hotellrummet. Extremt trötta barn och föräldrar gjorde att det blev en tidig kväll!

Antal steg enligt hälsa-appen: 16 895

Färjan..

Första etappen blev inte tåg. Utan buss, spårvagn och färja.

Vi hade nämligen bestämt oss för att komma snabbt förbi Danmark (där vi har läst att de i sommar håller på med banarbete för att modernisera järnvägen). Så istället blev det en natt på färjan från Göteborg till Kiel.

Vi kom, i god tid innan avgång, svettiga, lite oroliga för hur det ska gå med ryggsäckarna men förväntansfulla. Göteborg var soligt och varmt! Vi hittade vår lilla hytt med fin utsikt över Göteborgs hamn och tog med vår medhavda middag och gick upp på Sun Deck. Så klart måste vi vara så högt upp som det går när färjan passerar under Älvsborgsbron.

Det blev en lugn tur ner till Kiel och vi sysselsatte oss med att Kasta gris (bollek) i hytten, köpa lite godis och ta en dricka i baren. Vi sov gott och åt en go frukost innan färjan anlände Kiel. En skön start helt klart!