Bad, sol och trädklättring (dag 3)

En av tankarna med att åka till Rostock på vår lilla luff var att vi hade sökt på fina badstränder längs Tysklands norra kust. Då dök Warnemünde, en grannort eller förort till Rostock, upp. Idag skulle det bli sol och varmt så vi tyckte det var en bra dag för bad. Vi gick de 100 metrarna från hotellet till järnvägsstationen och köpte en heldagsbiljett för hela familjen som gäller på pendeltåg, bussar och färjor i området. Det var inte helt lätt att få tag på biljetten. Damen i kassan på Reisecentrum meddelade tydligt och bestämt att hon bara pratade tyska och INGEN engelska. Inte heller hennes kollegor gjorde det. John fick hoppa in (igen!) och briljera med sina tyskakunskaper!

Sen var det bara att hoppa på tåget. En knapp halvtimme tog det från perrong till perrong.

När vi kom fram var där folk. Mycket folk! Det visade sig att tre kryssningsfartyg hade lagt till i hamnen.

Och alla skulle njuta av den pittoreska staden. För det var den sannerligen. Det kändes nästan som en hitte-på-stad. Allt var ordentligt, inget skräp, små mysiga butiker och inget klotter. Vi gick på de kullerstensbelagda gatorna ner till stranden som var vårt mål.

Vi hade läst att stranden var den längsta bredaste stranden i norra Tyskland! Hur man nu skall tolka det!

Det var iallafall en typiskt vacker strand. Tyska solstolar och kritvit strand! Några av oss badade och jag läste bok!

Vi orkade inte stanna så väldigt länge på stranden. Det var varmt och solen gassade. Det blev en lunch på ett thaiställe innan vi åkte vidare till nästa sak på to-do-listan. Ett trädklättringsställe som låg en bit öster om Warnemünde. Vi fick först åka färja över sundet och sedan blev det buss en bit. Väl framme insåg vi att det var väldigt dyrt (hade inte sett efter så noga). Efter lite överläggning bestämde vi att jag skulle vara kvar på marken så fick resten av familjen gå de olika banorna som var så fint ordnat i skogen! Men då fick jag ju tillfälle att ta bilder! Perfekt!

Det klättrades och åktes banor. Alla fyra var väldigt nöjda efter de 2 1/2 timmarna som vi höll på. Alla var så modiga och duktiga. Jag var framför allt väldigt imponerad av Lea. Denna lilla som manövrerade karbinhaken och selar utan problem.

Sen åkte vi samma väg tillbaka igen till ett något lugnare Warnemünde. Det blev middag i form av take-Away från McDonalds nere på stranden. Och ett kvällsdopp för barnen innan vi tog tåget tillbaka till Rostock och vårt hotell.

Ikväll var det dags för en sak till. Den planerade tvätten med Y3 i handfatet. Lite saker som behövde en uppfräschning. Så nu hänger det blöta kläder lite varstans på hotellrummet. Vi hoppas det räcker ända hem så vi slipper tvätta igen!